Early Adopters of Mobility-as-a-Service (MaaS)

By 15 November 2019Blog

Early Adopters of Mobility-as-a-Service (MaaS)

De meest kansrijke groepen voor het gebruik van Mobility-as-a-Service (MaaS) zijn jongeren, mensen uit hogere sociaaleconomische klassen, mensen met meerdere vliegreizen per jaar en frequente gebruikers van het openbaar vervoer. Ook mensen die regelmatige recreatieve uitstapjes maken, zoals een bezoek aan café en restaurant of een dagje uit, blijken kansrijk. Dit en meer volgt uit een studie uitgevoerd door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Unfortunately, this study is currently only available in Dutch. KiM has submitted an English scientific paper about this study.

Afgelopen jaar deed het KiM onderzoek naar de meest kansrijke groepen voor het gebruik van Mobility-as-a-Service (MaaS). In dit blog delen we de samenvatting van de pubicatie “Kansrijke groepen voor MaaS” van de Auteurs: Toon Zijlstra, Anne Durand, Sascha Hoogendoorn-Lanser en Lucas Harms.

 

Wat is Mobility-as-a-service (MaaS)?

Mobility-as-a-Service (MaaS) gaat om het zoeken, boeken en betalen van reizen via één digitaal platform bij diverse aanbieders. Binnen dit platform komen niet alleen aanbieders samen, maar ook verschillende vervoerswijzen. Zo wordt het eenvoudiger om vervoerswijzen met elkaar te vergelijken, op aspecten zoals reistijd, kosten, comfort of milieudruk. In het verlengde van deze definitie zijn MaaS-gebruikers personen die de MaaS-applicatie meermalen succesvol hanteren om diverse reizen bij verschillende aanbieders en verschillende modaliteiten te regelen.

 

Early adopters van MaaS in Nederland

Het KiM verwacht dat de eerste gebruikers van MaaS in Nederland zich bovengemiddeld vaak verplaatsen en bovengemiddeld lange afstanden afleggen. Het gebruik van het openbaar vervoer kan dalen onder de eerste gebruikers, omdat deze groep al veel met het openbaar vervoer reist en omdat andere opties gemakkelijker beschikbaar zijn, dankzij MaaS. Het reisgedrag van de eerste gebruikers is volgens het KiM niet representatief voor het reisgedrag van de groepen die eventueel later in MaaS instappen. Zorgvuldigheid is daarom geboden bij de eerste evaluaties van MaaS in de praktijk. Om andere groepen, dan de meest kansrijke groepen, in een vroeg stadium te bereiken zijn extra inspanningen, extra diensten of flankerende maatregelen noodzakelijk.

 

MaaS Potentie Index: meest kansrijke groepen voor MaaS

Het KiM ontwikkelde en toetste voor deze studie de MaaS Potentie Index. Deze index bestaat uit vier indicatoren die een belangrijke eigenschap van MaaS beslaan. Deze vier indicatoren worden gebruikt om een beeld te krijgen van de relatieve MaaS-potentie per persoon:

  1. Technofiel: gebruik van en belangstelling voor innovatieve digitale technologie;
  2. Huren of delen: gebruik van of interesse in huren of delen van mobiliteit;
  3. Multimodaal: de behoefte aan multimodaal reizen;
  4. Reisinformatie: de behoefte aan volledige en actuele reisinformatie.

MaaS potentie index

Deze indicatoren zijn vervolgens gekoppeld aan de meest relevante persoonskenmerken. De zes belangrijkste kenmerken van de meest kansrijke groepen voor MaaS zijn:

  • Jongeren scoren beter dan ouderen;
  • Frequente openbaar-vervoergebruikers scoren beter dan minder frequente gebruikers;
  • Frequente vliegtuigreizigers scoren beter dan minder frequente gebruikers van het vliegtuig;
  • Hoger opgeleiden scoren beter dan mensen met een lager opleidingsniveau;
  • Mensen met een sterke bezorgdheid ten aanzien van het milieu scoren beter dan mensen met een minder sterke bezorgdheid;
  • Mensen die veel op pad gaan, met dagjes uit en horecabezoek, scoren beter dan mensen die minder vaak op pad gaan.

Ook een hoog persoonlijk inkomen, het bezit van een vouwfiets, motor of speed pedelec, een goede gezondheid en een frequent gebruik van de fiets blijken te corresponderen met een goede score op de MaaS Potentie Index. Wanneer we de hiervoor genoemde persoonskenmerken combineren met een positieve bijdrage, komen we uit bij de groep koplopers. Voor de meest kansrijke groep kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een gezonde en actieve jonge openbaar-vervoergebruiker met vouwfiets en een sterk milieubewustzijn. Al met al lijken de meest kansrijke groepen vooral te bestaan uit mensen met een hypermobiele leefstijl. Geen vreemde doelgroep voor een applicatie die het maken van verplaatsingen faciliteert.

Meer lezen over de meest kansrijke groepen voor MaaS? Lees hier de volledige publicatie van het KiM. 

 

27 november 2019: Mobility ontbijtsessie INFO

Elk kwartaal organiseert INFO een ontbijtsessie waarin we de toekomst van mobiliteit bespreken en ontdekken. Op 27 november 2019 komen we bij elkaar om te praten over de adoptie van innovatieve mobiliteitsoplossingen zoals MaaS. Toon Zijlstra, Senior Wetenschappelijk Onderzoeker bij Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) vertelt tijdens deze ontbijtsessie vanuit een wetenschappelijk oogpunt over innovaties en de veranderingen in ons reisgedrag. Hij komt met concrete voorbeelden die in het verleden wel, of juist niet tot gedragsverandering hebben geleid. Vervolgens gaan we samen in een interactieve workshop op zoek naar oplossingen die bijdragen aan de adoptie van nieuwe vormen van mobiliteit.

Wil je bij deze of de volgende ontbijtsessie aanwezig zijn? Mail naar syra@info.nl en laat weten waarom je graag zou willen aanschuiven.

The best stories about innovation?
Sign up for our newsletter!

Please leave your name and email below

Stay up to date

Sign up to receive valuable insights to accelerate your business through innovation.