Grip op innovatie: dit zijn de tips van GROWx en Just Eat Takeaway.com
Meest gelezen
De livecast was een interactieve sessie waarin we ervaringen en kennis delen om jou te helpen succesvol te innoveren. Floris Nijdam (Lead Service Design, INFO) opende de livecast met een presentatie over de verschillende fases van het innovatieproces geïnspireerd op ons Innovatie Handboek. Aansluitend gingen we aan tafel met Ard van de Kreeke (CEO bij GROWx) en Tim Scheerboom (Director Retention Marketing bij Just Eat Takeaway) om onder leiding van Cyrille Rentier (Business Lead bij INFO) te praten over hun ervaringen en concrete tips voor in de Prove en Scale fase.
Benieuwd naar het complete verhaal van Floris Nijdam en alle ervaringen en innovatietips van GROWx en Just Eat Takeaway.com? Kijk de opname van de INFO livecast hier terug.
De vier fases van digitale innovatie
Innovatie is een zware klus. Je moet voortdurend beslissingen nemen en dingen gaan nooit zoals verwacht. Voor zowel corporates als startups heeft Floris Nijdam een model opgesteld om meer grip te krijgen op het innovatieproces. “Innovatie is een continu proces en eigenlijk ook een mindset die je moet hebben als organisatie”, aldus Floris.
Het innovatieproces bestaat uit vier fases: Explore, Prove, Scale en Normalize. Floris legt uit hoe het proces verloopt en waar je per fase op zou moeten focussen:
- Explore
In de Explore fase heb je een idee voor innovatie en wil je weten of het waardevol genoeg is om ermee verder te gaan. Aan het eind van deze fase moet je een goed verhaal hebben om stakeholders te overtuigen. - Prove
Tijdens de Prove fase ga je je idee uitvoeren en in de markt brengen. Je moet goed in de gaten houden hoe klanten reageren om je idee aan te passen en tot een succes te maken. - Scale
In de Scale fase heb je je idee succesvol omgezet naar een product of dienst en wil je dit uitbreiden naar nieuwe markten. Er is een verschil tussen ‘schalen’ en ‘groeien’. - Normalize
In de Normalize fase is het product of de dienst business-as-usual en ben je vooral bezig met het verbeteren van wat er staat.
“Innovatie is een continu proces en eigenlijk ook een mindset die je moet hebben als organisatie.”
In welke fase zit jij?
Tijdens de presentatie vroegen we middels een poll aan de kijkers in welke fase zij zich bevinden. De uitslag liet zien dat de meerderheid zich met hun innovatie in de Explore of Scale fase bevindt. Ard zit met GROWx momenteel in de Prove fase en Tim met het loyaliteitsplatform van Just Eat Takeaway.com in de Scale fase.
Afdelingen laten samenwerken
Wanneer we aan de kijkers vragen wat het meeste tegenwerkt tijdens het innovatieproces blijkt dat mensen de meeste moeite hebben met het laten samenwerken van verschillende afdelingen. “In gesilode organisaties hebben afdelingen aparte targets en dat maakt het lastig”, stelt Floris. Het is belangrijk om mensen vroeg te betrekken bij het proces en vanuit een centrale doelstelling te werken.
Een van de kijkers geeft aan dat het vaak wel lukt om mensen enthousiast te maken, maar vraagt zich af hoe je voldoende urgentie krijgt om vervolgens kaders en recources te krijgen. “Een goede manier is om voldoende bewijslast aan te leveren die de business case ondersteunt”, antwoordt Floris.
Innoveren in een snelgroeiende organisatie
Door corona maakte Just Eat Takeaway.com afgelopen jaar een enorme groei door. We vragen Tim of hij hinder ondervindt door deze snelle groei. “Op het moment dat een organisatie groot wordt, word je per definitie minder agile. Maar we zijn een hands-on organisatie waar een gezonde hiërarchie zit. We zijn goed bezig met vooruit kijken, waarmee je op andere vlakken kan winnen”, aldus Tim.
Ard startte zijn scale-up GROWx met vier man en is inmiddels gegroeid naar een team van 30 man. Hoe krijg je veel voor elkaar als je zo klein begint? Dat ligt volgens Ard aan de cultuur van de organisatie. “Innovatie moet nooit stoppen en moet altijd onderdeel blijven in het team. Innovatie stopt niet als je uit moet rollen”, aldus Ard.
“Innovatie stopt niet als je uit moet rollen.”
Just Eat Takeaway.com is inmiddels uitgegroeid naar een grote organisatie met veel medewerkers. Floris vraagt zich af hoe zij hun medewerkers sturen om innovatief te blijven. “Dat verschilt per afdeling, maar het zit ook verweven in het DNA van het bedrijf. Vanuit marketing trainen we mensen en dagen we hen uit”, aldus Tim. De uitdaging is volgens Tim met name dat er heel veel mogelijkheden zijn en je daarin moet bepalen hoe je gaat prioriteren. Dat doen ze vooral door veel te testen en te kijken naar de data. Als voorbeeld noemt hij het implementeren van nieuwe features op het loyaliteitsplatform. “Die stuur je uit naar een x aantal consumenten en je kijkt hoe ze daarop reageren. Dat klinkt houtje-touwtje en dat is het ook.”
Kom je ooit in de laatste fase?
Wanneer innovatie de Normalize fase heeft bereikt maken veel mensen gebruik van je product of dienst en is het business as usual. Optimalisatie is de belangrijkste focus in deze fase. Maar komt het wel zo ver? Tim geeft aan dat Just Eat Takeaway op het gebied van loyalty in de Scale fase zit. “We hebben het loyaliteitsplatform snel gevalideerd en gekeken naar groei, hoe schaalbaar het platform was”, aldus Tim. Inmiddels is het loyaliteitsplatform van Just Eat Takeaway.com gelanceerd in maar liefst zes landen. Als je kijkt naar loyalty als breder begrip gaat Tim constant terug naar de Explore fase en blijft hij innoveren.
Digitale innovatie lijkt dus een continu proces, kom je eigenlijk ooit aan in de Normalize fase? Tim denkt van wel, maar dat hangt wel van de industrie af. Zelf kijkt hij niet naar de Normalize fase, maar kijkt hij juist naar nieuwe ideeën om te innoveren. Ard gelooft niet meer in een industrie die in de Normalize fase komt. “We moeten blijven onderzoeken hoe we gezonder voedsel kunnen maken”, aldus Ard.
Tips om grip te krijgen op jouw innovatieproces
Tot slot vroegen we Tim en Ard wat hun allerbelangrijkste tip is om grip te krijgen op het innovatieproces. Ard geeft als gouden tip om een duidelijke stip op de horizon te hebben. Een duidelijke visie hebben en zorgen dat iedereen weet waar je naar toe gaat. “Een groot deel van succes zit in executeren”, aldus Tim. Wel moet je een moment nemen om te focussen om te kijken wat je wilt gaan doen. “Blijven zaaien en verder kijken, zodat je niet tegen jezelf aan gaat lopen”, sluit Tim af.
Download het Innovation Handbook om alle innovatie fases nog eens rustig door te nemen en te zien welke focuspunten horen bij de fase waarin jij je bevindt.
Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat hieronder je naam en email achter