Je digitale platform opschalen: kies je voor maatwerk of SaaS?

By 23 april 2020Innovatie

Je digitale platform opschalen: kies je voor maatwerk of SaaS?

We kunnen er niet meer omheen: elk bedrijf wordt digitaal. Tijdens het digitaliseringsproces stellen deze bedrijven zichzelf vaak de vraag of zij een digitale maatwerkoplossing in moeten zetten om hun groei te bewerkstelligen of dat zij Software-as-a-service (SaaS) moeten kiezen om hun nieuwe businessmodellen te ondersteunen.

Het is echter belangrijk om eerst duidelijk te hebben wat je gaat doen voordat je bepaalt hoe je het gaat doen. Technologie is niet het doel, maar zou het middel moeten zijn. Pas als je een duidelijk beeld hebt van de oplossing, kan je de juiste keuze maken tussen een digitale maatwerkoplossing en SaaS. Simpel gezegd doorloop je drie stappen:

  1. Het probleem begrijpen
  2. De oplossing valideren
  3. Opschalen met behulp van de juiste technologie

1. Het probleem begrijpen

Agile werken is tegenwoordig de standaard in veel organisaties en softwareontwikkeling vindt plaats binnen het Scrum-raamwerk. De kern van deze werkwijze zit hem erin dat je als eerste de functionaliteit bouwt die het meeste waarde toevoegt aan jouw business. Mijn collega Erik van Eeuwijk schreef hier een helder blog over.

Om te kunnen bepalen wat de meeste toegevoegde waarde heeft voor jouw organisatie, is het cruciaal dat je zowel je eigen business als je klant/eindgebruiker goed begrijpt.

Ik vind de OV-fiets hier een goed voorbeeld van. Eén van de belangrijkste problemen met de OV-fiets is dat er ieder jaar zo’n 2000 sleutels kwijtraken, een enorm aantal op een totaal van 20.500 fietsen. De NS wil het aantal verloren sleutels verminderen en tegelijkertijd de beschikbaarheid van de OV-fiets vergroten. Een slim slot wat geopend kan worden met een OV-chipkaart lijkt hiervoor een goede oplossing. Alle klanten van de OV-fiets hebben immers al een OV-chipkaart.

Bronnen: Trouw en NS

 

2. De oplossing valideren

Een goede manier om de (mogelijke) oplossing te valideren is het starten van een pilot. Je kunt het risico van de investering verkleinen door op kleine schaal te beginnen. Je zou dan de pilot op een andere manier moeten inrichten als dat je zou doen wanneer je innovatie op grotere schaal wilt exploiteren. Zo kun je bijvoorbeeld nog veel handmatig bijhouden in Excel-sheets of een app ontwikkelen met behulp van een low-code platform. Op zich prima oplossingen, maar ze lenen zich er niet voor om op grote schaal ingezet te worden.

Terug naar de OV-fiets. De nieuwste innovatie van de OV-fiets wordt als pilot geïntroduceerd: in december 2019 zijn 350 fietsen op station Apeldoorn uitgerust met een slim slot wat te openen is met een OV-chipkaart. De NS test dus de oplossing op kleine schaal door middel van een pilot voordat er geïnvesteerd wordt in het vervangen van de sloten van alle 20.500 fietsen.

 

3. Opschalen met behulp van de juiste technologie

Was je pilot succesvol, dan weet je nu wat je gaat bouwen en kan je gaan opschalen. Zo niet, dan ga je terug naar de tekentafel of stop je helemaal met dit initiatief.

Opschalen vraagt om een andere oplossing dan een pilot. Je zoekt een robuuste oplossing die de schaal van je project aankan. Als het niet werkt gaat dit ten koste van klanttevredenheid of kost het indirect geld.

Dit geldt ook voor de OV-fiets. Hoe robuuste software de OV-fiets in staat stelde te groeien naar ruim 300 locaties met 20.500 fietsen en 5 miljoen ritten, lees je in de NS-case op onze website.

 

Maatwerk of SaaS?

Wanneer je dus moet kiezen tussen een digitale maatwerkoplossing en SaaS, stel jezelf dan de volgende vraag: biedt je nieuwe innovatie een USP ten opzichte van je concurrentie?

Is het antwoord hierop ‘ja’? Kies dan voor maatwerk. Deze software gaat je core business ondersteunen, hiermee verdien je je geld. Bovendien is het hetgeen waarmee je je onderscheidt van je concurrent. Maatwerk zet je in om te voorkomen dat de concurrentie jouw unieke propositie binnen no-time kan kopiëren. Je wilt niet dat dit ergens anders op de plank ligt, dan kan je concurrent immers snel hetzelfde gaan doen en ben je je onderscheidende vermogen kwijt.

“Maatwerk zet je in om te voorkomen dat de concurrentie jouw unieke propositie binnen no-time kan kopiëren.”

Daarnaast is schaalbaarheid cruciaal, omdat het software betreft die je businessmodel direct ondersteunt. Je zoekt een serieuze robuuste oplossing, want als het niet werkt kost dat serieus geld. Denk bijvoorbeeld aan een website die eruit ligt op Black Friday. Dat is de nachtmerrie voor iedere e-commerce partij als Coolblue of Bol.com. De gemiste omzet loopt in zo’n geval in de tonnen, zo niet miljoenen.

Wanneer kies je dan voor SaaS hoor ik je denken? SaaS is zinvol als het meer generieke processen betreft. Hiermee zal je je niet onderscheiden van je concurrentie. Het is immers voor een ontwikkelaar van een enterprise-pakket alleen maar zinvol om dit te ontwikkelen als de markt om licenties aan te verkopen groot genoeg is. Met SaaS ben je dus niet onderscheidend.

In de praktijk bestaan worden maatwerk en SaaS vaak naast elkaar. Zo kan bijvoorbeeld de manier waarop fietsverhuur plaats vindt onderscheidend zijn en vraagt dus om maatwerk software oplossing. Het betalen voor de dienst is echter meer generiek, dus voor een betaalproces wordt vaak SaaS ingezet. Door middel van API’s koppel je de verschillende stukken software aan elkaar.

 

Het gebruik van maatwerk digitale oplossingen biedt onderscheidend vermogen

Met de juiste keuze voor je software leg je een goede basis voor succesvolle innovatie en om je core business op te schalen. Binnen INFO starten we daarom ieder traject met een definitiefase waarin we een visie vormen op wat we gaan bouwen (productvisie) en hoe we het gaat maken (technologievisie). Biedt je innovatie toegevoegde waarde voor je business en de klant én onderscheid je je ermee van je concurrent? Kies dan voor maatwerk om verder te groeien.

Wil je meer weten over hoe je van een innovatief idee door kunt groeien naar succesvolle business? Neem contact met mij op via elly@info.nl en we helpen je graag verder.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.