Hoe starten we mobiliteit weer slim op na de intelligente lockdown?

By 11 juni 2020Geen categorie

Hoe starten we mobiliteit weer slim op na de intelligente lockdown?

Vanwege de coronamaatregelen werken we meer thuis dan voorheen en is het totale verkeer met 40% afgenomen. Hierdoor ervaren we meer ruimte in onze steden en op onze wegen en is de luchtkwaliteit flink verbeterd.

Om de positieve effecten van de crisis zoveel mogelijk vast te houden wanneer de overheidsmaatregelen worden versoepeld, heeft Connekt (hét onafhankelijke netwerk voor slimme, duurzame en sociale mobiliteit) het initiatief genomen om haar netwerk te mobiliseren en voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een roadmap te maken voor een Smart Restart: Hoe gaan we mobiliteit (opnieuw) opstarten tijdens en na de coronacrisis?

Tijdens de online brainstorm-sessie “Van Intelligent Lockdown naar Smart Restart” op 30 april jl. werkten ruim 50 leden van Connekt aan deze Smart Restart-roadmap.

In dit blog deel ik mijn persoonlijke inzichten vanuit de brainstorm. Lees hier het volledige verslag vanuit Connekt.

Connekt brainstorm Smart Restart

Bij de start van de brainstorm-sessie riep Eric Mink, programmamanager MaaS binnen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Connekt-leden op om het ministerie te helpen en te verrassen: “Als ministerie zijn we normaalgesproken met de lange termijn bezig, jullie met de korte. Maar nu lijkt het omgekeerd: nu zijn jullie met de middellange termijn bezig en wij met de korte. Help ons, verras ons, hopelijk kunnen we onze mobiliteitsdoelen samen verder brengen.” (Bron: Connekt).

Zoals gezegd zijn de files nagenoeg verdwenen en is de lucht schoner dan ooit. Wat zou het mooi zijn om deze positieve effecten van deze zware crisis vast te houden. De inzichten uit de verschillende parallelsessies zijn uitgewerkt tot een set concrete aanbevelingen voor de roadmap voor de Smart Restart die Connekt op 14 mei heeft aangeboden aan het ministerie. In parallelle sessies werd gebrainstormd over drie onderwerpen:

  • Mobility  footprint:  het puntenmodel om  ons nieuwe  (mobiliteits) gedrag  vast te houden en  te belonen
  • Mobility  as a  Service:  een kans  om te versnellen
  • Anderhalvemeter in mobiliteit in de stad: een veerkrachtig mobiliteitssysteem

Ik nam deel aan de parallelsessie Mobility as a Service.

Virtuele brainstorm sessie Connect Smart Restart

 

Parallelsessie Mobility as a Service: een kans om te versnellen

Het perspectief dat ik meenam naar de brainstorm was de vraag: hoe zorgen we ervoor dat de eindgebruikers (en niet de situatie en de voorschriften) het uitgangspunt zijn en blijven bij de versnelling van MaaS? De ruimte die momenteel ontstaat in onze leefomgeving wordt namelijk door veel mensen gewaardeerd. Om na de crisis niet massaal terug te gaan naar de auto is echter een grote gedragsverandering nodig. We moeten hierbij niet vergeten dat het oordeel over de auto in de huidige situatie positief is gestegen en de perceptie van het OV een dieptepunt heeft bereikt (Bron: KiM). Als we het menselijke perspectief hierin uit het oog verliezen, starten we op met een technisch fantastische en vanzelfsprekend veilige oplossing die door de early adopters zeer gewaardeerd wordt, maar geen aansluiting weet te vinden bij de massa.

Onderzoeksrapport

Download - Visie op Mobiliteit: Op weg naar 2050

De verschillende achtergronden en invalshoeken van de aanwezigen leverde zoals verwacht een interessante dialoog op. De groep deelde de visie dat (hoe naar de situatie ook is) dit moment ook opportuun is om te versnellen naar iets beters. In de aanloop naar het moment dat vaccin tegen COVID-19 grootschalig beschikbaar is kunnen positieve veranderingen ingezet worden die we ook vast willen houden wanneer het vaccin er eenmaal is.

“Om na de crisis niet massaal terug te gaan naar de auto is echter een grote gedragsverandering nodig.”

In de anderhalvemetersamenleving is de capaciteit van het OV nog maar 25% (Bron: Connekt). We willen voorkomen dat we massaal in onze eigen vervoersmiddelen stappen wanneer restricties worden versoepeld en de autowegen nog verder dichtslibben dan voor de crisis. Daarvoor moeten reserverings- en MaaS-systemen uitkomst gaan bieden. Hiermee kan mobiliteit beter verspreid worden en kunnen modaliteiten zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Een randvoorwaarde voor voldoende spreiding is dat alle modaliteiten (dus ook autoverkeer en/of kleine deelvervoersaanbieders) hierin worden meegenomen. Hiermee wordt een monopolie op het traditionele OV voorkomen.

De verschillende MaaS-pilots die nu op regionaal niveau draaien moeten zo snel mogelijk landelijk opgeschaald worden. Hierbij mogen we de internationale aansluiting, met name in de grensregio’s, niet uit het oog verliezen.
Ook is het relevant om hier aanverwante branches bij te betrekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzekeraars die het risico van een reis van A naar B afdekken.

Tot slot moeten we de rol van de werkgevers niet uit het oog verliezen. Zij hebben een leidende rol in de verplaatsingen van hun werknemers en zullen dus ook kritisch moeten blijven op de vraag of de aanwezigheid van werknemers echt noodzakelijk is.

INFO en Connekt

Het was een inspirerende virtuele bijeenkomst en voor mij persoonlijk een interessante eerste kennismaking met het Connekt-netwerk.

INFO is sinds januari 2020 partner van het Connekt-netwerk, omdat we het belangrijk vinden om onze kennis op peil te houden en op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in de markt. Connekt is hét onafhankelijke netwerk voor slimme, duurzame en sociale mobiliteit. Met meer dan 500 partners over de hele wereld bedenken en realiseren ze tastbare oplossingen voor een duurzame en economisch betere wereld.

Wil je meer weten over onze cases op het gebied van mobiliteit of over mijn inzichten uit de brainstorm? Neem contact met mij op via elly@info.nl en dan help ik je graag verder.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.