Hoe Skoon de duurzame energietransitie in beweging brengt

By 29 juni 2020Geen categorie

Hoe Skoon de duurzame energietransitie in beweging brengt

Veel van onze huidige klimaatproblemen zijn toe te schrijven aan de manier waarop we omgaan met de opwekking, gebruik en opslag van energie. Hier biedt innovatieve start-up Skoon Energy uitkomst.

Skoon verzorgt namelijk duurzame en mobiele energieoplossingen door het via een platform aanbieden van batterijen die qua formaat kunnen variëren van draagbare modellen tot batterijen ter grootte van een aanhanger of zelfs een zeecontainer. In de eerste instantie waren ze vooral bezig met maritieme toepassingen en werkten ze samen met Damen Shipyards ter bevordering van de energietransitie in de scheepvaartindustrie, maar naarmate ze wat langer aan de weg timmerden en nieuwe investeerders aantrokken, ontdekten ze steeds meer industriële toepassingen. Ze sluiten niet uit dat ze in de toekomst ook (meer) oplossingen voor consumenten zullen gaan ontwikkelen. Skoon is tijdens CES in Las Vegas dit jaar uitgeroepen tot Tech Trend to Watch en in Nederland veroverden ze een plekje op de Quote-lijst met de 25 meest veelbelovende start-ups van 2020.

Tijd dus voor een gesprek met co-founder Peter Paul van Voorst tot Voorst. Voor onze podcast Innovative Leaders by INFO spraken wij met hem o.a. over Skoons Delftse roots, hun verdienmodel, welke rol Skoon speelt in het energie-grid, investeerders, uitdagingen, innovatief zakendoen en de decentralisatie van schone energie.

Deze podcast is ook beschikbaar op Google PodcastSpotify en Apple Podcast.

 

Zoals een echte Delftenaar betaamt

Van Voorst en zijn mede-oprichter Daan Geldermans studeerden beiden Maritieme Techniek aan de TU Delft. Tijdens hun studie gingen veel van hun vakken over dieselmotoren en hoe ze ervoor konden zorgen dat die motoren lekker konden blijven trillen en loeien zonder dat de rest van het schip hier last van had. In de eerste instantie waren ze vooral gefocust op aanpassingen aan het schip totdat ze bedachten dat ze het probleem natuurlijk ook bij de bron aan konden pakken. Ze waren er meteen zeker van dat het alternatief elektrisch moest worden, want “elektrificatie is de toekomst, ook voor grote vermogens,” aldus Van Voorst. Al vrij snel kwamen ze uit bij de wisselbatterij. Hoewel die bij de elektrische auto nooit de norm zijn geworden, bleken ze voor schepen de ideale oplossing. De infrastructuur voor de distributie van zeecontainers was er al en de bestaande container terminals konden fungeren als wisselstations. Hoewel het dus direct een goed en inzetbaar idee was, moesten andere mensen Van Voorst en Geldermans erop wijzen dat hier geld in zat: “Als echte Delftenaren dachten wij alleen aan de techniek,” lacht Van Voorst.

 

Klassiek marktplaatsmodel

Maar hoe zijn ze dan uiteindelijk geld gaan verdienen? Het verdienmodel van Skoon bestaat uit het “klassieke marktplaatsmodel,” legt Van Voorst uit. Over elke boeking die via het platform gedaan wordt, ontvangen zij een marge die ze gebruiken om de kosten te dekken die gepaard gaan met de (verdere) ontwikkeling van de marktplaats. Hun eigen Skoonbox batterijen verhuren doen ze nu nog wel, maar dat is vooral bedoeld om tractie in de markt te creëren en de markt te versnellen, “zodat meer mensen onze software nodig hebben en gaan gebruiken,” licht hij toe.

Skoon Clean Energy Cloud Platform

Balanceren van het net

In de basis is Skoon dus een marktplaats waar allerlei batterij-eigenaren hun batterij aanbieden, maar waar Skoon écht het verschil maakt is het feit dat zij ook laten zien welke batterijen beschikbaar zijn om het elektriciteitsnetwerk te balanceren. Voor het aansturen van deze balancering is weer hele andere software nodig en Skoon biedt de leveranciers van dergelijke software toegang tot een grote vloot aan batterijen. Van Voorst geeft een voorbeeld: “Stel dat INFO tien batterijen zou hebben en deze niet gebruikt, dan kunnen ze worden ingezet voor Tennet. Wij sturen via ons platform een automatisch bericht naar Tennet of een andere partij […] en die weet dan dat die tien batterijen beschikbaar zijn en dat ze die mee kunnen rekenen in de buffercapaciteit van Nederland.” Dit zien we nu ook al met elektrische auto’s met vehicle to grid en kan volgens Van Voorst (uiteindelijk) ook met de mobiele batterijen uit zijn vloot.

Whitepaper

Download: A strategic approach to framing digital opportunities

Goede timing

Zoals Van Voorst al aangaf hebben investeerders een belangrijke rol gespeeld in de start en de verdere ontwikkeling van Skoon. Het initiële partnership met Damen Shipyard kwam eigenlijk heel organisch tot stand, omdat ze daar vanuit hun studie al veel mensen kenden. Nadat ze al een tijdje samenwerkten wilde Damen het op een gegeven moment “wat officiëler” maken en investeren. Van Voorst vertelt dat het niet alleen een grote eer was “dat zo’n grote naam in ons wilde investeren”, maar dat het ook een “mooie bevestiging was van dat we de goede kant op gingen”. Bovendien had Skoon geluk met de timing: “De tijd dat wij investeerders nodig hadden viel samen met de periode dat Damen echt op zoek was naar verduurzaming van het bedrijf en het beleid.”

Sinds een jaar is Skoon ook toegevoegd aan het cleantech imperium van Kees Koolen die we kennen van Booking.com. Hoewel er veel verschillen zitten tussen de hoogfrequente B2C-marktplaatsen waar Koolen ervaring mee heeft en de laagfrequente B2B-marktplaats van Skoon zijn er ook veel overeenkomsten. Van Koolen leren ze vooral veel over hoe ze op basis van cijfers en marktomstandigheden betere keuzes kunnen maken.

Focus als grootste uitdaging

Waar de investeerders van Skoon de ondernemers nog meer mee helpen is het aanbrengen van focus. De grootste uitdaging van Van Voorst en Geldermans (“überhaupt [voor] jonge mensen”) is namelijk dat ze overal kansen zien. Van Voorst: “In het begin deden we van alles, van wisselbatterijen voor superjachten tot batterijpakketten en het zelf ontwikkelen van producten.” Daarom zagen investeerders zich vaak genoodzaakt om te vragen waar hun focus nou eigenlijk lag. Volgens Van Voorst hebben ze die focus nu echt gevonden, maar toch blijft het een uitdaging, “want we blijven overal kansen zien”, zoals bijvoorbeeld hun platform meer op B2C te richten.
Een andere uitdaging waar ze zich mee bezighouden is om binnen de marktplaats een goede balans tussen aanbieders, vraag en energiegebruikers te vinden.

De beste ideeën komen van iedereen

Wat Van Voorst gemeen heeft met veel andere innovative leaders die we voor deze podcast spreken is dat hij begrijpt dat “de beste ideeën van iedereen komen. Zo is het als het fout gaat niet de schuld van één iemand en voelen anderen zich niet achtergesteld omdat zij niet met een goed idee kwamen,” aldus Van Voorst.

Om innovatie binnen de bedrijfscultuur te borgen doet Skoon dus niet aan idea ownership. Wat Van Voorst nog meer doet – en dit is ook meteen zijn tip aan andere innovative leaders – is luisteren; goede vragen stellen en de tijd nemen om naar de antwoorden te luisteren. Voor de duidelijkheid: voor Van Voorst betekent goed luisteren niet dat je klakkeloos uitvoert wat iemand zegt, maar “nadenken over hoe we dit antwoord toe kunnen passen op onze situatie met de kennis die we hebben”. Hij luistert dan ook extreem goed naar alle adviezen die hem door allerhande experts worden gegeven: “Ons voordeel als jonge gasten is dat we nog niet zoveel weten, dus we kunnen heel veel vragen stellen, luisteren en leren,” lacht hij.

 

Decentralisatie van schone energie

Wanneer we van Voorst vragen naar waar hij en Skoon over vijf jaar staan, zegt hij dat “Skoon [dan] een hele belangrijke rol in de decentralisatie van schone energie [speelt] met als focus de mobiele variant en software die nodig is om de verdeling van die mobiele varianten goed te organiseren”. Hij hoopt dat ze tegen die tijd ook wat meer voet aan de grond hebben gekregen in het buitenland, “wie weet zelfs wereldwijd”. Daarnaast denkt hij dat ze naast batterijen ook andere vormen van mobiele energie aan zullen bieden. Hij ziet een situatie voor zich waarin ze een combinatie maken van moleculaire energiedragers en dragers met elektronen waarbij ze ammoniak, waterstof en andere opslagvormen die een hogere opslagcapaciteit dan batterijen hebben gebruiken. Hoewel dit later pas een rol gaat spelen zijn ze nu al bezig met het voorbereiden van de software.

Luister naar de podcast Innovative Leaders by INFO om te horen wat Van Voorst nog meer te vertellen had over het vervangen van dieselaggregaten, waar ze Damen Shipyards nog meer mee helpen en wie hij bewondert.

 

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.