Hoe MOBIAN het mobiliteitsplatform van de toekomst bouwt
Meest gelezen
Wat begon als een parkeerplatform dat zich vooral focuste op parkeerplaatsen rondom Schiphol, groeide al snel uit tot een compleet mobiliteitsplatform dat lokale en internationale mobiliteitsvormen aan elkaar verbindt. Bovendien is het platform van MOBIAN open, wat betekent dat andere bedrijven het ook kunnen gebruiken voor hun eigen “apps & webs”. In de podcast Innovative leaders by INFO spreekt oprichter Sven Snel over parkeren, hoe ze van een nichespeler in een marketplace veranderden, het opschalen van innovatie, de toekomst van het bedrijf en geeft hij een aantal tips voor andere NextGen Leaders.
Deze podcast is ook beschikbaar op Spotify en Apple Podcast.
Geen parkeerstress
MOBIAN is “letterlijk in een antikraakpand in Haarlem-Zuid gestart,” aldus Snel. Hij en zijn partner leenden de techniek die een bevriende verzekeraar gebruikte om verzekeringen te vergelijken en bouwden dat om tot een parkeervergelijkingstool. Maar waarom parkeren? “Parkeren is niet iets waar je als vijfjarig jongetje van denkt ‘daar ga ik mijn hele leven aan wijden’,” lacht Snel.
“Wij kunnen nu de totale customer journey voordelig faciliteren, van de parkeerplaats op Schiphol tot de taxi in New York.”
Hij kwam uit de hotelindustrie en belandde bij een hotel in Aalsmeer waar hij de noodlijdende botenstalling ombouwde tot parkeerplaats en het boekingssysteem daarop aanpaste: “We boekten geen hotelkamers, maar we boekten kentekens in op de hotelkamers voor een bepaalde periode en vanuit daar zijn we in het parkeren gerold.”
Van nichespeler naar totaaloplossing
Van parkeren rolden Snel en zijn partner al snel door naar mobiliteit, in Snels ogen een logisch gevolg. MOBIAN begon als een echte nichespeler waarin ze parkeerplaatsen rondom luchthavens met elkaar vergeleken. Uiteindelijk hebben ze in samenwerking met o.a. Schiphol in 2017 de switch van parkeren naar mobiliteit gemaakt, waarin ze lokale mobiliteiten aan elkaar koppelden op hun platform. Snel: “Tickets en hotels zijn de grootste sectoren [in de reisindustrie] en alles ertussenin wordt verwaarloosd.” MOBIAN is in dat gat gesprongen: “Wij kunnen nu de totale customer journey voordelig faciliteren, van de parkeerplaats op Schiphol tot de taxi in New York.”
Mobility marketplace
Bij MOBIAN geloven ze heilig in het ontsluiten van mobiliteit en zien daarin een belangrijke rol voor de cloud: “Wij geloven dat als je dingen in de cloud krijgt, er echt leuke dingen kunnen gebeuren.” Het is echter nu nog zo dat nog niet alle lokale mobiliteitsverleners – denk hierbij aan een fietsenverhuurder met vijf fietsen of een parkeerplaats bij een station – op de cloud zijn aangesloten, waardoor innovatie niet goed van de grond komt. MOBIAN springt hier wederom in het ontstane gat. Op hun platform kunnen consumenten en aanbieders elkaar vinden en vanuit daar kunnen andere bedrijven allerlei “apps en webs” bouwen. Dat maakt van MOBIAN een echte mobility marketplace.
Amazon van mobiliteit
Bij een dergelijk platform komt natuurlijk veel techniek en innovatie kijken. Snel geeft aan dat hij het moeilijk vindt om met alles wat er mogelijk is zich alleen te focussen op wat de klant nodig heeft en hoe MOBIAN dat kan faciliteren. Daarom is alle innovatie nu gericht op een simpel doel wat door Snel omschreven wordt als: “MOBIAN moet als eerste ontsluitingspunt voor de lokale mobiliteitsaanbieder gaan gelden.” Maar daar stopt Snel niet, als het aan hem ligt wordt MOBIAN “de Amazon van mobiliteit”. Daartoe hebben ze een formule ontwikkeld waarmee ze makkelijk andere mobiliteiten, andere leveranciers en andere landen kunnen onboarden op hun platform en waardoor het platform schaalbaar is.
De toekomst van een niche-niche
Een online marketing tool zorgt voor lead generation, waardoor de klant naar hem toe komt en Snel zich kan focussen op zijn toekomstplannen voor MOBIAN. “[In de komende vijf jaar] gaan we voor 75% van de markt, maar minder ambitieus en meer realistisch is denk ik dat we 20, 30, 40 procent van die markt kunnen pakken. We zitten echt in een niche-niche,” aldus Snel. Desalniettemin is Snel ervan overtuigd dat hij over vijf jaar een one stop shop voor mobiliteitsaanbieders is en dat ze wereldwijd actief zijn.
“Wij geloven dat als je dingen in de cloud krijgt, er echt leuke dingen kunnen gebeuren.”
Maar hoe denkt Snel dat MOBIAN in die “niche-niche” de mobiliteitsmarkt zal beïnvloeden de komende vijf jaar? “In de reisbranche worden vliegtickets door vier GDS-API’s verwerkt, zo’n rol zie ik ook voor MOBIAN wat betreft het ontsluiten van lokale mobiliteiten.”
Tips & tricks
Voor wie ook internationaal succes wil heeft Snel nog wel een paar tips. De eerste is keep your eye on the prize, laat je niet afleiden door alle andere gave dingen die op je pad komen en focus je op je bedrijf en waar je naartoe wilt. De tweede tip is stop je energie in de juiste dingen, want, zo stelt Snel, “waar je je energie in stopt wordt sterker.” Als laatste tip geeft Snel dat je je successen moet vieren. Groots en met zijn allen, zodat iedereen zich gewaardeerd en verantwoordelijk voelt. En kennelijk werkt het, want Snel heeft nog nooit afscheid hoeven nemen van een developer. Niet slecht voor een niche-nichespeler…
Meer weten over MOBIAN of Sven Snel? Luister dan hier naar de podcast.
Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat hieronder je naam en email achter