EMERCE100: Wat maakt nu een top digital agency?

By 28 april 2021Innovatie

EMERCE100: Wat maakt nu een top digital agency?

Voor het tiende(!) jaar op rij, mag INFO zichzelf onder de top-3 van de beste digital agencies van Nederland scharen. Vandaag verschijnt de zestiende editie van de Emerce-special, de Emerce100, en INFO heeft de tweede plek behaald in de categorie Full Service Digital Agency groot.

De bureaus werden beoordeeld op kennis, prijs-kwaliteitverhouding, betrouwbaarheid en flexibiliteit en INFO ontving hiervoor vijf en een halve ster van de maximaal zeven sterren die er te vergeven waren. Hier zijn we ontzettend trots op.

Klik hier voor een volledig overzicht van de winnaars in elke categorie.

EMERCE100

EMERCE100 categorie Digital agency fullservice groot

Nu we deze prachtige tweede plaats toegekend hebben gekregen, zijn wij eigenlijk wel benieuwd naar wat nou een goede digital agency maakt? Wij zijn ervan overtuigd dat wij de hoogwaardige producten die wij voor onze klanten ontwerpen en bouwen niet zouden kunnen maken zonder onze geweldige mensen. Daarom spreken wij in dit blog met onze eigen INFO collega’s over wat zij de kenmerken van een goede agency vinden en wat INFO INFO maakt.

 

Even voorstellen

We spraken vier collega’s op hun thuiswerkplek over hun kijk op het agency leven. Dorien van den Berg, onze eerste Agile Tester, werkt dit jaar maar liefst vijftien jaar bij INFO. Ze heeft verschillende rollen gehad, maar houdt zich nu elke dag bezig met het testen van user stories die wij maken. Bovendien is ze ook de Test Discipline Lead. De Mexicaanse Abe Garcia werkt alweer drie jaar bij INFO en heeft ook een dubbelrol. Enerzijds is hij Software Developer en anderzijds is hij de Discipline Lead van ons Front-End team. Dit houdt in dat hij het aanspreekpunt is voor de leden van zijn team. Thalita Kuijpers is bijna twee jaar in dienst en Delivery Manager. Dit houdt in dat zij verantwoordelijk is voor de oplevering van de projecten die zij onder haar hoede heeft en ervoor zorgt dat iedereen binnen de overeengekomen scope blijft. Last but not least, is Stef een heuse INFO-veteraan. Die inmiddels al zijn 20-jarige jubileum heeft gevierd. Stef is Front-Ender met uitgebreide content management system (CMS) kennis.

Thalita Kuijpers

Thalita Kuijper, Delivery Manager

Agile werken en het Scope Governance Board

Bij INFO werken we agile in Scrum-teams. Dorien: “Eigenlijk vind ik met Scrum werken sowieso dé manier om software te ontwikkelen.” Vroeger werkten bureaus volgens de watervalmethode waarbij de focus op vier pijlers lag: scope, planning, budget en kwaliteit. Deze pijlers gebruikt INFO nog steeds, maar we hebben ze in een agile jasje gestoken. “Het fijne van agile werken is dat je samen met de klant aan die pijlers kunt werken,” vervolgt ze. Een ander voordeel van agile werken t.o.v. de watervalmethode is dat je nu niet meer hoeft te schipperen tussen die pijlers, maar deze veel gerichter en goed gebalanceerd kan inzetten.
Nu is agile werken wel een hele goede methode om resultaten te behalen, maar geenszins uniek in onze branche. Daarom hebben we er bij INFO nog iets extra’s aan toegevoegd, het Scope Governance Board (SGB). Thalita: “We werken natuurlijk in sprints en dat board is een extra check om te kijken of we op de goede weg zijn en of we op schema zitten. Dat zie je niet bij veel andere bureaus.” Bovendien helpt het SGB om de klant mee te nemen in het proces. “Dat maakt het allemaal een stuk transparanter,” aldus Thalita.

Scope Governance Board: How to stay in control of you Agile Product Development

De klantrelatie is koning

En die transparantie waar Thalita het over heeft is cruciaal voor het succes van INFO. Dorien: “Ik denk dat je vertrouwen kweekt door eerlijk te zijn over wat je kan, wat je kunt opleveren, hoe het werkt, welke problemen je tegenaan loopt en daarvoor oplossingen aandraagt. Als je eerlijk bent en het goed uit kunt leggen, begrijpt de klant wat er speelt en gaat erin mee. Een goede relatie en een fijne samenwerking zijn het fundament voor succes,” zo stelt ze. “Zonder klant kunnen we niks!”

Die klantrelatie is ook iets waar INFO zich door onderscheidt. Vaak is het zo dat de samenwerking stopt als het product opgeleverd is. Bij ons is dat echter vaak juist het (door)startpunt. Ons doel is altijd om een langdurige relatie met onze klanten aan te gaan en uit te bouwen. Abe: “Ik ben super close met mijn klanten. We hebben doorlopend contact over de voortgang van de projecten.” En doordat die klantrelatie dus zo goed is, gaan projecten vaak (veel) verder dan het initiële product. Stef schakelt heel direct met de klant en helpt hen in het maken van keuzes: “De backlog staat helemaal vol met nieuwe plannen en het is altijd vechten voor wat prioriteit krijgt.”

We investeren ook in de gezamenlijke relatie door bijvoorbeeld borrels te organiseren (nu uiteraard digitaal) en onze eigen teams te versmelten met het team van de klant. Zo is de Product Owner bijvoorbeeld altijd afkomstig van de klant en werkte die (pre-corona) soms weken of maanden achtereen met ons team bij ons op kantoor. Thalita: “Voor Takeaway.com hebben we bijvoorbeeld een hele ruimte ingericht [op het kantoor van INFO]. Dat is door corona komen te vervallen, maar nu doen we het digitaal en dat gaat best goed.”

Abe Garcia

Abe Garcia, Front-end developer en Discipline Lead Front-end

Flexibiliteit

Eén van de kenmerken waarop Emerce ons beoordeeld heeft en we zelf bijzonder veel waarde aan hechten (én een belangrijk onderdeel van agile werken is) is flexibiliteit. Stef zegt dat hij altijd flexibel is: “Ik heb een klant waarbij vaak iets tussendoor komt waar je dan meteen iets mee moet. Gelukkig is het me tot nu toe elke keer gelukt,” vertelt hij trots. “[Door agile te werken] kun je écht flexibel zijn in wat je op kunt leveren en de kwaliteit daarvan,” valt Dorien hem bij. “Bovendien is er veel ruimte voor feedback waar we allemaal weer van leren.”

Voor Abe en Thalita is die flexibiliteit cruciaal om hun werk goed uit te kunnen voeren. Thalita: “Wij hadden ooit een ander idee bij de MVP van een klant. Door ons flexibel op te stellen zijn we uiteindelijk tot een eenduidige oplossing gekomen en heeft het onze relatie alleen maar versterkt.” Voor Abe was het bijvoorbeeld een project bij de gemeente dat een flinke dosis flexibiliteit van hem vroeg: “Uiteindelijk is alles wat we daar bereikt hebben het resultaat van mooie compromissen,” vertelt hij.

Dorien van den Berg, Agile Tester en Test Discipline Lead

Verder kijken dan je project lang is

Het is al even ter sprake gekomen, maar iets anders waar een goede agency in de ogen van onze collega’s aan moet voldoen is het verder kijken dan je project lang is. Of beyond the scope gaan, zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Abe: “We zitten niet elke zes maanden ergens anders. We starten altijd met een uitgebreid gebruikersonderzoek. We willen precies weten wat de behoeftes van de verschillende gebruikers zijn en waar hun ‘pijn’ zit. Zo leren we onze klant en hun gebruikers écht kennen en kunnen we ze niet alleen geven wat ze willen, maar vooral wat ze nodig hebben.” Stef denkt dat we bij INFO altijd net een stapje verder gaan, omdat we allemaal empathische mensen zijn: “We zijn allemaal meedenkend, empathisch, open-minded en resultaatgericht.”
Ook Thalita vindt het geen probleem om above and beyond te gaan voor haar klanten: “Wij kijken altijd naar hoe je de klant verder kan helpen naast hetgeen waar ze je voor ingehuurd hebben. Het begint vaak met klein project en dan doen we gaandeweg op andere vlakken ook steeds meer.”

Stef te Winkel

Stef, Front-end developer

Kloppende hart

Hoe je het ook wendt of keert, alles wat wij opleveren wordt in mensenhoofden bedacht en door mensenhanden gemaakt. Ons team is dan ook onze allerbelangrijkste asset en het kloppende hart van INFO. Het zal je dan ook hopelijk niet verbazen dat toen we onze collega’s vroegen naar hun mooiste INFO-herinnering, deze allemaal draaiden om het contact met de collega’s en het samenwerken. Zo werden de tripjes naar Lissabon en Spa aangehaald, als ook de skivakantie van afgelopen jaar (net voor de corona-uitbraak) en de vele borrels, etentjes en spelletjesavonden die we met grote regelmaat organiseerden. Stef: “Ik kan een heel boekwerk schrijven over mijn hoogtepunten hier,” besluit hij lachend.

Dus ja, een goede digital agency is slim, eerlijk, betrouwbaar en flexibel, maar wat in onze ogen écht het verschil maakt, zijn de mensen. Zij zijn het kloppende hart van het bedrijf en degenen die ervoor zorgen dat onze klanten voelen dat ze altijd bij ons terecht kunnen. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat we deze prachtige ‘zilveren medaille’ nooit gehaald zouden hebben als we niet zo’n fantastisch team hadden gehad. So, thanks guys! You rock!

INFO is één grote, innovatieve, warme en tikkeltje eigenzinnige familie. Ook part of the family worden? Check onze vacaturepagina.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.