De sleutel tot een succesvolle digitale transformatie
Meest gelezen
Om het tempo van de markt, concurrenten en consumenten bij te houden, worden bedrijven gedwongen om een digitale organisatie of e-commerce business te worden. Alleen op die manier kunnen ze overleven en blijven groeien.
Digitale transformatie
Als wij het hebben over digitale transformatie, dan bedoelen we dat de digitale aspecten van een organisatie volledig worden geïntegreerd in de kern van een bedrijf. Het gaat hierbij niet om bijvoorbeeld een app of een website, maar over het digitaliseren van bedrijfskritische systemen. Het zijn complexe systemen die je niet zomaar uit kunt zetten of opnieuw in kunt richten, omdat een business hierop is gebouwd.
Alignment is het belangrijkste
We hebben in al die jaren dat wij ons bezighouden met software-development gemerkt dat één factor bepalend is voor het succes van een digitaal systeem. En dat is niet hoe snel een product af is of hoe goed de UX van een systeem is. Nee, het belangrijkste is alignment. Onder alignment verstaan we alle aspecten (teams, data, processen en software) van een organisatie die erop gericht zijn om de digitale strategie van de organisatie te realiseren. In onze ruim 25 jaar ervaring met digitale transformaties zijn wij tot de conclusie gekomen dat de kans op een succesvolle digitale transformatie aanzienlijk vergroot wordt wanneer de teams, de data, de processen en de software aligned zijn met elkaar.
Zeker als het gaat om het creëren van nieuwe duurzame proposities. We zien vaak dat de waarde hiervan wordt onderschat en dat er enkel wordt gefocust op het bouwen en integreren van techniek. Maar juist wanneer je nieuwe proposities ontwikkelt waarbij silo’s moeten worden doorbroken of een bestaande supply chain ter discussie wordt gesteld is het juist zo belangrijk om ook teams, data en processen hierop te alignen.
Hoe wij jouw business kunnen helpen
Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan om al deze aspecten op elkaar af te stemmen. Wij geloven dat iedere organisatie hiermee worstelt. Daarom adviseren wij om, voordat je aan een digitaal project begint, alvast een schets te maken van hoe deze zaken nu georganiseerd zijn, zodat je een duidelijke benchmark hebt. Het is helaas geen trucje vooraf, het is iets wat je continu moet blijven doen. Als wij een product neerzetten nemen we dit allemaal mee.
Je moet de juiste vragen stellen om de huidige situatie in kaart te brengen en betrekt de juiste mensen hierbij. Wij kunnen daar uiteraard bij helpen. Samen met jou en je team zorgen we ervoor dat we jouw nieuwe propositie op een duurzame manier neerzetten en dat alle stakeholders en processen binnen je organisatie hier omheen aligned zijn, zodat niets een succesvolle digitale transformatie in de weg staat.
Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat hieronder je naam en email achter