De 10 must-sees op SXSW 2020 voor designers

De 10 must-sees op SXSW 2020 voor designers

SXSW staat weer voor de deur! Het is dé place to be als je van tech, design en kunst houdt of als je op zoek bent naar inspiratie. Het programma kan echter overweldigend zijn, omdat er zoveel te doen, te zien en te horen is. Daarom hebben wij deze top-10 van dingen die je niet mag missen voor je samengesteld. Hopelijk geeft dit je een beetje houvast als je in Austin bent.

Onze top-10 voor SXSW 2020

Vorig jaar heeft INFO op SXSW verschillende workshops gegeven en samen met Philips Design en UNStudio strategieën voor het co-creëren van inclusieve steden besproken. Het was een mooie en stimulerende leerervaring om onze inzichten te kunnen delen en te sparren met een brede groep gelijkgestemden, van designers tot overheidsfunctionarissen. Onze innovatiemanager, Iskander Smit, schreef een samenvatting van zijn hoogtepunten van SXSW ‘19.

Naast dat je open moet staan om te leren, moet je ook bereid zijn om in de beruchte lange rijen te staan en een scherpe te focus hebben. En hoewel onze focus vooral design-gedreven is, zouden onze aanbevelingen door een specifieke bril bekeken moeten worden. En dan vooral vanuit de rol en de verantwoordelijkheid die design in de huidige markt heeft. Design wint namelijk in toenemende mate aan strategische invloed en mandaat waardoor zowel de benadering als de oplossingen ervan alles raken, van individuele gebruikerservaringen tot gehele industrieën en ecosystemen.

Designers zijn zeer bedreven in het onderzoeken en opdoen van nieuwe kennis, maar omdat de invloed van design vandaag de dag zo ver reikt, is de complexiteit van wat we moeten leren om meerwaarde te blijven leveren behoorlijk toegenomen. Deze sessies op SXSW 2020 helpen je op weg.

 

See you at SXSW 2020!

 

1. Inclusive Design: A New Frontier in the Age of AI

De geweldige keynote van Stephen Anderson vorig jaar, The Future of Design: Computation & Complexity, gaf veel inzicht in de complexiteit waar designers mee te maken hebben. Nu designers steeds beter begrijpen welke kansen nieuwe technologieën bieden, is het aan ons om deze te vertalen en te framen naar iets waardevols. Inclusiviteit was vorig jaar al een belangrijk thema en ook dit jaar blijft het een belangrijke taak voor designers om betekenisvolle oplossingen voor iedereen te ontwerpen.

▶ Bekijk deze sessie

 

2. Reinventing Business Models in the Digital Age

Zoals we in het uitstekende innovatieoverzicht van Doblin, 10 Types of Innovation, kunnen zien, investeren bedrijven veel geld in productinnovatie. Maar als we naar de markt en de verschillende soorten innovatie kijken, is de ROI van business-model innovatie veel hoger dan van innovatie die alleen op het product focust. Vandaag de dag houdt de verantwoordelijkheid van designers dan ook niet op bij alleen productinnovatie. Om echt impact te maken met business innovatie is het van belang dat we een soort lingua franca ontwikkelen om te communiceren met de strategen die hier nu invloed op hebben en de dialoog met hen aangaan. Designers zien “een holistische aanpak” vaak als de heilige graal en natuurlijk is het introduceren van nieuwe features en ervaringen goed, maar er is zoveel te winnen als we leren hoe we onze aanpak kunnen toepassen op zaken als business-model innovatie.

▶ Bekijk deze sessie

 

3. Sustainable Healthcare: Transforming an Industry

Tech-designers kunnen nog veel leren van sectoren als geneeskunde en architectuur. Hoewel designers de impact en risico’s van hun werk incalculeren, hebben de bovengenoemde sectoren een heel andere relatie met de impact die hun werk op het leven van mensen heeft. Dit betekent dat de noodzaak om welzijn te bevorderen en veiligheid te bieden beter geïntegreerd is in hun dagelijkse werkzaamheden. Deze lezing gaat over nieuwe concepten die zich bezighouden met duurzaamheid – iets wat voor de hele planeet van groot belang is. Zien hoe duurzaamheid geïntegreerd kan worden met de focus op welzijn en gezondheid kan designers inspiratie opleveren voor hoe ze soortgelijke zaken in hun eigen context kunnen plaatsen.

▶ Bekijk deze sessie

Sustainable Healthcare SXSW

 

4. Designing for Inclusion in Health Innovation

Goede designers maken geen producten omwille van technologische innovatie, maar willen graag innoveren door creatieve oplossingen te verzinnen voor de problemen die hun klanten en gebruikers ervaren. Vooral in de gezondheidszorg en de medische sector is een diepgaand begrip van potentiële gebruikers van groot belang. Het is een behoorlijke uitdaging om een diverse gebruikersgroep goed te begrijpen en om onderzoek te doen dat helpt bij het creëren van inclusieve producten die aansluiten op hun dagelijks leven. Dit panelgesprek met verschillende sprekers zal je leren hoe de gezondheidszorg tegenwoordig omgaat met inclusiviteit, maar kan ook op andere gebieden inspiratie geven.

▶ Bekijk deze sessie

 

5. Power of Design Leadership to Transform Business

Als designers zien wij dat het belang van onze rol aan het veranderen is. Onze rol bevat niet meer alleen taken als visual design, wireframing en user testing. We helpen onze klanten om hun bedrijf te innoveren door het toepassen van design thinking-principes en ze een nieuwe manier van denken te laten zien. We helpen ze om meer inzicht te krijgen in hun gebruikers, mogelijke pijnpunten en oplossingen die kunnen helpen bij innovatie. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar wat betekent deze verandering nu precies voor onze rol binnen een organisatie? Tijdens deze paneldiscussie wordt de toekomstige rol van designers besproken en laten de sprekers zien hoe je binnen je eigen organisatie tractie kunt creëren voor dit nieuwe model.

▶ Bekijk deze sessie

 

6. Crafting Inclusive Mobility

In de mobiliteitsmarkt heeft iedereen het over MaaS: “Hoe kunnen we een reis optimaliseren door verschillende mobiliteitsdiensten aan te bieden tijdens een reis van A naar B?” Wat zou er gebeuren als we ons niet alleen zouden focussen op efficiëntie, maar in plaats daarvan onze designer toolkit gebruiken en kijken naar de ervaring van de gebruiker tijdens zijn reis? Mobiliteitsexperts van Lyft, Teaugue en andere bedrijven gaan gezamenlijk op zoek naar de verschillende manieren waarop design-principes mobiliteitsuitdagingen kunnen tackelen. Deze sessie zal je inspireren om na te denken over de verschillende uitdagende situaties die gebruikers meemaken terwijl ze deelnemen aan het MaaS-systeem en hoe designers kunnen helpen om deze problemen te verhelpen en mogelijk meer gebruikers aan te trekken.

▶ Bekijk deze sessie

 

7. Design For Individuals Not ‘People’ Using Mindsets

Er is een hernieuwde interesse voor hoe diensten personalisatie kunnen gebruiken om gebruikers precies te geven wat ze willen: een perfecte gebruikerservaring die volledig op hen is afgestemd. Na het lezen van vele online discussies over het gebruik van persona’s, was het interessant om deze lezing, waarin een nieuwe methode voor het designen voor individuen d.m.v. “mindsets” wordt geïntroduceerd, op het schema van SXSW te zien verschijnen. Een leuke manier om nieuwe benaderingen te verkennen die onze manier van werken kunnen verbeteren.

▶ Bekijk deze sessie

 

8. Keeping Healthcare Human in the Digital Age

Met de opkomst van technische innovaties in de gezondheidszorg, waarmee handmatige taken en diensten worden geautomatiseerd, zien we dat de menselijke factor steeds vaker ontbreekt. Dit doen we zodat patiënten geen last meer hebben van “menselijke fouten”, toch? En toch zijn de menselijke factoren – vertrouwen, respect, empathie en samenwerking – hetgeen waar we de meeste waarde aan hechten in de gezondheidszorg. Tijdens deze sessie komen leiders uit de ‘patient-experience’ bewegingen van de Hanger Clinic, de Cleveland Clinic en de Mayo Clinic aan het woord en leren we hoe we het beste van beide werelden kunnen gebruiken door empathie een plaats te geven in het digitale tijdperk. Dit is iets wat wij, in onze rol als designers, natuurlijk alleen maar kunnen aanmoedigen, omdat we veel kunnen leren van deze innovatieve combinatie.

▶ Bekijk deze sessie

 

9. The Google Conversation Design Workshop

Nadat je vooral hebt geluisterd naar de vele keynotes is het misschien ook wel fijn om je handen even lekker uit de mouwen te steken. Wij raden je daarom aan om naar ‘The Google Conversation Design Workshop’ te gaan. Zoals je waarschijnlijk wel gelezen hebt in de voorspellingen die voor 2020 zijn gedaan, is ‘Conversational UI’ een populaire trend. Tijdens deze drie uur durende workshop, die wordt geleid door drie conversatie-experts van Google, krijg je meer inzicht in het proces van het ontwerpen van conversaties en natuurlijke ervaringen. Je krijgt de kans om zelf een merkpersona en een prototype voor een gesprekservaring te ontwerpen. Als designer is het interessant en inspirerend om de verschillende opties wat betreft mogelijke interacties te zien en om jezelf uit te dagen om voor verschillende scenario’s te ontwerpen.

▶ Bekijk deze sessie

SXSW Workshop 2020

En dan nog iets heel anders…

 

10. Nardwuars Video Vault

We zijn tot nu toe superserieus en professioneel geweest in onze must-sees, maar het zou natuurlijk geen echte aanbeveling voor designers zijn als er niet ook wat raars in zat. Here we go:

De slogan van Austin is “Keep Austin Weird” en niemand belichaamt deze slogan beter dan muziekjournalist Nardwuar the Human Serviette (Nardwuar het menselijke servet). Van Nirvana tot Billie Eilish tot hiphop legendes als Kendrick Lamar, Snoop Dogg en Jay-Z, Nardwuar verbaast sterren al 30 jaar met zijn uitgebreide onderzoek, enorme kennis en talent voor het opduiken van memorabilia (hij zou vast een goede user researcher zijn). Zijn interviews op YouTube hebben hem een cult-status bezorgd en Nardwuard’s Video Vault is dé perfecte gelegenheid om deze excentrieke held in actie te zien. Een tipje van de sluier:

Een tipje van de sluier

Nardwuar SXSW

Tot in Austin!

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

                 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.