De uitdaging
VanMoof’s missie is om de “next billion on bikes” te krijgen. Eerste klas service bieden is daarin een cruciaal onderdeel. VanMoof wilde haar netwerk van Service Hubs en Certified Workshops uitrollen van 8 naar 50 steden om haar VanMoof riders wereldwijd on-demand en on-site service te bieden. Er werd gebruik gemaakt van te veel verschillende oplossingen om een reparatie te documenteren, wat zorgde voor onnodig veel werk.
VanMoof wilde daarom over op één nieuw serviceplatform dat de reparatieprocessen kan ondersteunen. Ze zochten een partij die hen kon helpen met het bouwen van dit platform. Snelle verhoging van de ontwikkel-capaciteit en een korte time-to-market waren daarin belangrijke eisen.
INFO heeft VanMoof geholpen in deze uitdaging door zo snel mogelijk een sterk team neer te zetten en het gewenste platform genaamd “Fixer” snel te ontwikkelen en uit te rollen.


Één nieuw serviceplatform
De oplossing
In samenwerking met VanMoof hebben we een eerste versie van het platform gebouwd, zodat de oude systemen vervangen konden worden.
We zijn een intensieve samenwerking aangegaan waarin we de expertises van de VanMoof en de INFO teamleden hebben gebundeld in één multidisciplinair Scrum team. Daarin was de eerste stap om zo snel mogelijk een minimal viable product (MVP) op te leveren, om snel over te gaan naar een beter werkbare situatie gegeven de opschaling. Dat leverde meteen de nodige feedback op om aan de slag te gaan met het optimaliseren van het platform en het gebruik ervan verder uit te breiden.
“Ik ben een groot fan van de gebruiksvriendelijkheid en slimheid van het product. Het was geweldig om te zien dat zoveel van onze feedback werd omgezet in features binnen Fixer” – Certified Workshop Locatie Manager
VanMoof had al goed in kaart wat ze wilden, maar ze misten de middelen om hun plan uit te voeren. Wij hebben geholpen in het ontwikkelen van een effectief team dat samen gingen bouwen aan een eerste versie van het product om deze te testen bij de gebruikers. Een continue dialoog met de gebruikers was daarin een belangrijk uitgangspunt.

Meer grip op reparatieproces
Door Fixer heeft iedereen die betrokken is bij het reparatieproces veel meer grip waardoor de kwaliteit omhoog gaat en de kosten dalen.
VanMoof zag zodanig veel potentie in het MVP dat het product nu ook klaargemaakt wordt voor hun eigen workshops, de Service Hubs, zodat alle VanMoof reparaties uiteindelijk worden ondersteund door Fixer.
Het idee achter Fixer is om de bike doctors één ingang te geven voor alle administratie; zodat ze veel efficiënter kunnen werken. Het aantal nieuw aan te nemen bike doctors moet minder hard stijgen dan het aantal reparaties. Uiteindelijk zal de klanttevredenheid hiermee ook worden verhoogd.
De maatwerkoplossing faciliteert het proces en de workflow optimaal. Op de langere termijn zullen meer systemen binnen VanMoof reparatie-informatie ophalen door middel van API’s en zal het product verder wereldwijd worden uitgerold.
Naast het product wat we hebben opgeleverd, hebben we ook een betrouwbaar team opgebouwd. Daarin heeft INFO veel kunnen doen in het opzetten van een effectieve werkwijze voor het Fixer ontwikkelteam, dat ook na het uiteindelijke vertrek van INFO een positieve doorwerking zal hebben.
Op de langere termijn is de strategie om onze kennis over te dragen aan het team van VanMoof zodat zij uiteindelijk zelf de middelen hebben om het platform te onderhouden en te optimaliseren.
Over de samenwerking
Klant aan het woord:

“Vanaf het begin van de ontwikkeling van Fixer en het werken met INFO was het fantastisch om te zien hoe deze tool onze operatie transformeerde en deze soepel en schaalbaar heeft gemaakt. Ik ben onder de indruk van het tempo van de ontwikkeling van het platform! We hebben veel gevraagd van de ontwikkelaars, maar ze hebben iets heel moois gemaakt.”